Hardlopen met je peuter• zo doe je dat!

Er zijn met regelmaat hier in de omgeving kidsrun te vinden bij een hardloop event. Al vanaf de citryrun heeft Emily het er over dat ze mee wil. Ik ben wat gaan googlen over hoe je dat nou aanpakt. Ik zet alles wat ik vond en gebruikt heb deel ik, zodat jij misschien binnenkort ook wel met je kind kan hardlopen.

Kidsrun

Een run voor kinderen is vaak ongeveer 1km, dat is geschikt voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Emily is in die vergelijking dan ook best nog wel jong, maar zij vind het echt leuk om te doen.

Ik ben begonnen met 30 seconden te rennen samen met haar, ik liet haar het tempo bepalen. Ik zette op mijn telefoon een wekkertje en als die afging mochten we weer even wandelen. Zo deed ik er iedere keer 15sec bij. Daarna 45 sec hardlopen en de keer erop 60 sec hardlopen. Ik zorgde er voor de we tussen de keren lopen minimaal een dag of 3 hadden voor rust. Met 1x per week was ze meer gemotiveerd dan met 2x per week.

Even in het kort ons schema voor de volle kilometer

  • Training 1: 30sec hardlopen, 30sec wandelen.
  • Training 2: 45 sec hardlopen, 45 sec wandelen
  • training 3: 60sec hardlopen, 60 sec wandelen
  • Training 4: 75 sec hardlopen, 45 sec wandelen
  • Training 5: 90sec hardlopen, 45 sec wandelen

Voor een kleuter is een kilometer toch echt wel een eind hardlopen, bouw het daarom rustig op en spreek af dat je bijvoorbeeld tot een bankje, lantaarnpaal, hoek van de straat of wat je dan ook ziet samen rent. Haak t je kleuter eerder af, prima, maar motiveer je kind. Als je geprezen wordt om je kunnen is dat altijd leuk toch?

Lol is het belangrijkst

Hebben ze een keer geen zin? niet dwingen, het is toch al gezellig om samen op pad te zijn. Ik ben me er van bewust dat zij die kilometer niet in een keer gaat uitlopen, maar die medaille wil ze hebben. Ik kijk enorm uit naar het moment dat we samen over de finish kunnen en zij het volbracht heeft. Emily kan het nu al echt goed, ze loopt een gelijkmatig tempo hard en ook al best een stuk achter elkaar.

Samen stretchen met wat yoga oefeningen om de spieren weer rust te geven is ook echt iets wat ze onwijs leuk vind. Een downdog, plank, up cobra en een bruggetje. Even de nek en rug losmaken door middel van een twist en klaar ben je.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge