SNS city run| 5km! Zo heb ik mij voorbereid

Ik heb het gedaan! Ik heb gisteren mijn echte eerste 5k run gelopen. Dat ging niet zomaar en heb ik hard voor getraind. Het lopen ging gisteren toch niet helemaal zoals ik het gehoopt had, maar ik heb hem uitgelopen en achteraf eigenlijk in een hele nette tijd, 41minuten en een beetje. Super trots op mijzelf, en ik wil volgend jaar weer!

Nu ben ik de flauwste niet en ga ik je gewoon vertellen hoe ik dat gedaan heb. Want he, als ik het kan (en mijn vader, en vele andere met ons) kun jij het ook!

Trainen, trainen, trainen.

Simpel gezegd, maar zo werkt het nu eenmaal. Voor niks gaat de zon op. 8 weken geleden begon het bij mij echt te kriebelen. Nadat vorig jaar mijn vader enkele looptochten liep wilde ik ook graag mee. Mijn bekken liet mij in de steek en in het najaar, met een zieke Kate, regen, een depressie en onguur weer staakte ik mijn training weer.

In februari werd het weer ineens goed en besloot ik mijn loopschoenen weer onder te knopen. Ik ging er voor, maar dit keer serieus en als stok achter de deur vroeg ik mijn vader mee voor de cityrun.

Start to run met Evy

Waar ik voorheen te eigenwijs was om met een programma te werken besloot ik nu met Evy te gaan lopen. Simpel, in stappen opgezet, voor gekauwd en met muziek lopen. Je begint met 1 minuutje lopen dat is in het begin al veel, daarna 3 en zo steeds meer. Ik weet nog dat we de eerste les naar 8 minuten gingen en ik alleen maar aan mezelf ging twijfelen.

Tegen het eind loop je met gemak 15 minuten aan een stuk, bizar toch?! Ga maar eens na hoe ver je dan eigenlijk al kunt lopen. Ik was zo trots op mijzelf dat ik echt bijna juichend de les eindigde. Het programme duurt een week of 10, maar ik heb hard door gelopen, waardoor het in 8 lukte.

Wat belangrijk is om aan te denken;

  • Zorg voor goede schoenen met goede demping. Ik kreeg binnen No time last van mijn schenen en dat kan een ernstige blessure opleveren. Hardloop schoenen dus, bij Decathlon kun je prima voor een tientje of 5 slagen om mee te beginnen.
  • rust. Als je gelopen hebt, laat je lijf herstellen. Is een dag voor jou genoeg, prima. Heb je toch die twee dagen nodig, doe je dat.
  • Loop je eigen tempo. Blijf bij jezelf en doe je eigen ding.
  • Geniet! Met het zonnetje op je snoet door een fijne omgeving of een leuke wijk (niks zo handig als hardlopen en ondertussen rond kijken, zo zie je nog eens wat) Lekker muziekje aan en
  • wees trots op je prestaties! Hoe knap is het dat je binnen deze korte tijd al zo’n eind kunt hardlopen?
  • Wil je nou nog meer tips? Kijk dan eens op; https://www.renmamaren.com/10-foutjes-die-beginnende-hardlopers-maken/

Gekke dingetjes die ik dan nog altijd doe voor ik de deur uit ga.

  • Water drinken. Je zult maar dorst krijgen.
  • Plassen, want van water drinken moet je dus plassen.
  • het liefst drink ik een half uurtje van te voren een cappuccino als pre workout haha, bijgeloof much?
  • broek op hijsen, schoenen nog een keer strikken.
  • Mijn haren op een knotje want met een staart voel ik me net een labrador met zo’n zwiepende staart
  • Mijn hardloop app, Strava, op starten en gaan!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge