Hoe blijf ik fit deze zwangerschap?

Hoe blijf je nou een beetje fit tijdens je zwangerschap? Hoe doe je dat dan? En heb je uberhaupt wel zin om te gaan sporten? Nou eigenlijk heel simpel, eigenlijk niet 😉 Maar soms moet je je zelf gewoon echt even een schop onder je kont geven. Wat eigenlijk heel normaal is, zelfs als je niet zwanger bent.

Na het afvallen voor onze eigen bruiloft maar ook het afvallen na de zwangerschap van Emily vind ik het gewoon heel erg lastig om die weegschaal steeds meer kilo’s aan te zien geven. Ook de ivf pogingen en de bijbehorende hormoonkuren werken daar niet echt aan mee.

Wat voor mij heel erg scheelt

is dat ik nu geen alcohol meer drink, duh zwanger. Maar een donker speciaal biertje is niet mild in calorieën. Gezellig met een chips op de bank of wat anders lekkers en nog een biertje zet dat wel aan. Ook echt vette hap kan ik door de zwangerschap niet echt heel goed verdragen. Scheelt weer 😉 Nu halverwege deze zwangerschap durf ik met voorzichtige trots te zeggen dat de vakantie kilo’s eraf zijn en dat er pas 1.3 kilo aan zit. Als ik mijn buik zo zie vind ik dat reuze mee vallen.

Zwanger zijn is funest voor je conditie.

De eerste 15 weken had ik al ontzettend last van mijn bekken, ik zag mezelf al 120+ kg op de bank zitten zo richting april. Daar word je niet echt fit van. Je snapt mijn opluchting toen mijn bekken ineens weer een beetje mee ging werken. Hoewel het wel geld ‘ieder pondje gaat door het mondje’ heb je daar als zwangere niet altijd invloed op.

Voorheen sportte ik graag een uurtje of 2 a 3 per week, soms ook nog met een rondje hardlopen. Dat zit er nu echt niet meer in. Ik mag blij zijn als mijn uurtje bodybalance in de week red. Dat staat nu dus ook echt in mijn agenda als to do dingetje. Ik betaal niet voor niks de sportschool, maar ook gewoon heel eventjes een uurtje voor mezelf. Even niet ‘mama’ zijn maar even iets voor mezelf doen, ook niet onbelangrijk. Nu mijn conditie ruk is ben ik super snel buiten adem en is de trap op soms al een ramp. De bodybalance is een low impact groepsles waardoor je toch wat doet maar zonder zware inspanning.

Sinds juli, het begin van deze zwangerschap heb ik een nieuwe Fitbit.

Nadat mijn oude gesneuveld was mocht ik met een flinke korting een nieuwe uitkiezen. Ik koos voor de Alta, net een wat chiquer, vrouwelijker device. Die ook nog mijn hartslag en slaapritme net wat gedetailleerder bijhoud als de Charge HR. Ik ben er super blij mee! Ik heb wel mijn stappendoel op de 10.000 laten staan. Op de dagen dat ik niet sport moet er dus wel een beetje uitdaging inzitten. Iets om naar toe te werken.

 

Sommige dagen kom ik niet eens in de buurt van de 10.000 stappen (lees: een luie zondag) maar op een gemiddelde werkdag of een dag met wat huishoud dingetjes lukt me dat best aardig. Soms offert de hond zich (al dan niet vrijwillig) om een rondje mee te gaan wandelen zodat ik het toch gehaald heb.

Ik hoop dat ik zo de komende weken natuurlijk door kan zetten, dat ik nog even mag genieten van het fit zijn en blijven. Ook om dat uurtje Bodybalance met zwangerschap opties voort te kunnen zetten, want ik begrijp best dat dit voor veel zwangere vrouwen echt niet vanzelf sprekend is. Dus nee een sixpack is verre van wat ik verwacht en ik zal mezelf ook echt geen #fitmom noemen.

Wat deed jij tijdens de zwangerschap om fit te blijven? Of was dat voor jou totaal geen optie?

2 reacties

  1. Ik sport 1 x per week, als mijn werk het toe laat en verder probeer ik zoveel mogelijk op de fiets of lopend te doen. In september ( volgend jaar ) gaan we op vakantie en baby 2.0 is dan hooguit 3.5 maand. Een beetje spannend dus om in de volle zon in bikini te gaan maar alles wat ik er nu niet aan-eet scheelt hoop ik..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

WordPress spam blocked by CleanTalk.