Hoe kom je nou aan 10.000 stappen op een werkdag?

Hoe kom je aan 10.000 stappen op een werkdag?

Als ik vrij ben heb ik er totaal geen moeite mee. Even een boodschap hier, hond uitlaten. Even gauw op de fiets daar heen. Voor Emily een aantal keer de trap op en af. Maar met een kantoorbaan word dat toch echt even wat lastiger. Ik zit voor mijn werk, op een plek. En eigenlijk buiten de pauze om heb ik ook niet echt een reden om de plek te verlaten.

10.000 stappen zijn niet ineens verzonnen, of iets wat nu een hype is. De Japanse arts Yoshiro Hatano gaf aan dat als we dagelijks voldoende bewegen we veel gezonder zijn. Yoshiro besloot toen een minimale hoeveelheid aan beweging per dag uit te drukken in stappen. Hij kwam tot de conclusie dat we gemiddeld 6.000 stappen per dag zetten. Om gezond te leven, zouden we eigenlijk 10.000 stappen per dag moeten zetten. Die 4.000 extra stappen staan ongeveer gelijk aan een half uurtje stevig wandelen. Hij kwam met het volgende rekensommetje:

6.000 stappen (gemiddeld aantal stappen per dag) + 4.000 stappen (30 minuten extra beweging) = 10.000 stappen (minimale hoeveelheid beweging per dag)

Waarom wandelen en niet fietsen? In de Japanse samenleving wordt veel belang gehecht aan wandelen. Zo werd 40 jaar geleden de eerste stappenteller op de markt gebracht. Een stappenteller heet in het Japans overigens ‘manpo kei’, wat letterlijk 10.000-stappenteller betekent.

Hoe zit dat bij mij dan?

Nu ben ik erg blij met mijn Fitbit en vind ik het interessant om bij te houden hoeveel stappen ik op een dag maak. Maar als ik moet werken zakt de moed me soms echt even in de schoenen. Nu werk ik twee keer in de week een middag en een avond, dan heb ik ’s morgens de tijd om te gaan sporten. Dan is het begin vast gemaakt. Als ik op de fiets naar de sportschool ga, plus een uurtje sporten en terug op de fiets zit ik al gauw aan 4.000 a 5.000 stappen. Een rondje de hond uitlaten zijn er 1.200 en Emily naar de opvang brengen zijn er zo’n 2.500.

Op een werkdag, waarbij ik niet ga sporten kom ik met moeite aan de 6.000 stappen. Een vrije zondag met slecht weer is helemaal om te huilen. Ik laat even het grafiekje van afgelopen weken van mijn Fitbit zien. Paul heeft een staand beroep en als bakker loopt hij veel, als hij terug komt geeft zijn Fitbit op een rustige dag al 17.000 stappen aan. En een drukke dag is al gauw 24.000 stappen. Die haal ik dus nooit in.

screenshot_20161118-230356

Tips? Natuurlijk heb ik die!

  • Neem de trap in plaats van de lift. Als dit binnen je opties valt natuurlijk. Ik werk op de begane grond, bij mij dus niet echt van toepassing. Fijn detail, traplopen is goed voor je billen!
  • Plan een actieve date. Ik ga graag met vriendinnen winkelen of wandelen met de hond. Zo ben je al snel op de helft en is het nog gezellig ook. Ook als we afspreken iets gaan koken of bakken gaan we te voet of met de fiets boodschappen doen.
  • Parkeer de auto wat verder weg of stap een bushalte eerder uit. Dat doe ik wel. Bij mij is het niet anders, onze parkeerplaats is gewoon altijd ram vol! Alleen als het regent probeer ik wel zo dichtbij mogelijk te parkeren.
  • Ga een stukje wandelen in de pauze. Als je bijvoorbeeld een half uurtje pauze hebt, eet je een kwartier en ga je een kwartier wandelen. (ok, heel eerlijk. Ik doe dit dus nooit. Ik vind de pauze altijd te snel voorbij en app liever met Paul en vriendinnen als dat ik wandel in m’n eentje)
  • Doe huishoudelijke klussen op een dag. Stofzuigen, dweilen, strijken. Stiekem zet je meer stappen dan je denkt. En zo kun je een andere dag weer wat leuks doen!
  • Ga er ’s avonds of in het weekend op uit om een stuk te wandelen. Heerlijk op het strand of door het bos. Of gewoon naar een restaurantje of plek waar je graag even wilt gaan zitten. Wij lopen wel eens naar het centrum voor een drankje of ijsje, zo 6.000 stappen verder.
  • Leen of koop een hond. Ok, dit is misschien erg kort door de bocht. Maar met een hond loop je gewoon minder doelloos te lopen. Jij blij, beest blij.
  • En Je kunt het natuurlijk gebruiken als een heerlijk momentje alleen. Even je hoofd leeg maken. Schoenen aan, jas aan en even niks!

En voor nu..

Ik heb zelf vooral de dagen dat ik niet aan sporten toe kom, dat ik het wel belangrijk vind om mijn stappen te halen. Mijn Fitbit is daar echt een handig hulpmiddel in. Of een Jawbone.  Ze zakken nu steeds harder in prijs, mocht je het interessant vinden. Kijk eens op coolblue of marktplaats. Of download een app op je telefoon, daar zijn er ook meer dan genoeg voor.

Haal jij 10.000 stappen op een dag? of interesseert het jou niet zo veel? Heb jij nog een goede tip?

4 reacties

  1. Ja ik heb ook een fitbit net als jij! Heerlijk om daarmee te zien hoe je bezig bent. Ik hecht er veel waarde aan dat ik de 10.000 stappen haal. Doordat ik ’s ochtends ga hardlopen loop ik op een dag meestal rond de 1500 stappen.

    Maar als je een kantoorbaan hebt is dat inderdaad een stuk lastiger. Dat kan ik me helemaal voorstellen.
    Vlijtig Liesje onlangs geplaatst…De schrijf van trijf: onzin in dieetboekenMy Profile

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge